O sprzęcie wykorzystywanym w przemyśle oraz teleinformatyce.

niedziela, 19 czerwca 2016

Zastosowanie magistrali CAN w pojazdach drogowych

 
Magistrala CAN (Controller Area Network) została zaprojektowana w latach 80. na potrzeby firmy Bosch. Nazwa CAN obejmuje asynchroniczną magistralę służąca do wymiany danych oraz protokół ich przesyłania. Jej opracowanie miało poprawić działanie niektórych układów w samochodach, m.in. systemu ABS lub sterowania silnikiem. Na początku to rozwiązanie wdrażano jedynie w autach osobowych. W późniejszym okresie zyskało na popularności również w innego rodzaju pojazdach. Dziś CAN możemy spotkać w wielu zastosowaniach przemysłowych, na przykład w automatyce budynkowej, systemach rozproszonego sterowania w zakładach zajmujących się produkcją czy sieciach sensorowych. Pierwsze kontrolery dla transmisji CAN wprowadziły na rynek firmy Philips oraz Intel.  

Moduł CAN – podstawowe właściwości


Interfejs CAN jest znacznie szybszy i bardziej zaawansowany od znanego z prostych mechanizmów interfejsu LIN. Dużą zaletą magistrali jest odporność na zewnętrzne zakłócenia elektromagnetyczne. Wszystko przez użycie różnicowej technologii transmisji bitów. Dzięki zastosowaniu odpowiedniego mechanizmu transmisyjnego nie występuje ryzyko utraty informacji w przypadku kolizji na magistrali. Magistrala CAN wykorzystuje dwuprzewodową skrętkę. Jej maksymalna prędkość transmisji wynosi 1Mb/s, a największy możliwy zasięg to 40 m. Wraz ze wzrostem odległości szybkość przesyłu spada.

Zastosowania magistrali CAN w samochodach

Magistrala CAN w transporcie

Podział tego typu magistral dokonywany jest ze względu na szybkość transmisji i rodzaj urządzeń. Wyróżnić możemy następujące grupy:
  • CAN multimedia – ma związek ze sprzętem audio – video oraz nawigacją GPS. Charakteryzuje ją przesył dużej ilości danych.
  • CAN trakcja – odpowiada komunikację z elementami systemu bezpieczeństwa, takimi jak poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, ABS czy EPS, oraz sterowanie silnikiem, skrzynią biegów. Przesył danych odbywa się w tym przypadku w czasie rzeczywistym.
  • CAN komfort – wiąże się z komfortem jazdy (centralny zamek, światła, kierunkowskazy, elektryczne szyby i lusterka, czujniki deszczu i cofania, klimatyzacja, wskaźniki, regulator położenia reflektorów). Charakteryzuje ją mała prędkość transmisji.
  • CAN diagnostyka – umożliwia uzyskanie dostępu do listy błędów oraz odczyt parametrów danego samochodu.
Monitoring CAN pozwala zachować kontrolę nad takimi zmiennymi jak położenie pojazdu w terenie, poziom paliwa a nawet bieżące obroty silnika i stopień wychylenia pedału gazu.

Inne możliwości CAN

Magistrala CAN w automatyce budynkowej
Magistrala CAN ma również zastosowanie w konstrukcji systemów inteligentnych domów.


Do dziś magistrala CAN jest najczęściej wykorzystywanym tego typu systemem w pojazdach samochodowych. Można oczywiście stosować ją poza motoryzacją. Ciekawym przykładem są na przykład inteligentne budynki, symulatory, lądowe i morskie stacje radiolokacyjne, sworznie pomiarowe, przemysł lotniczy, ciężki sprzęt budowlany, czujniki i przetworniki pomiarowe oraz konsole i pulpity operatorskie. Jak widać prosty interfejs CAN daje naprawdę ogromne możliwości. Często korzystamy z jego dobrodziejstw, nawet nie zdając sobie z tego sprawy.

Pomocy w stworzeniu wpisów udzielił navi-net.pl